۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۳۲۹۱۶
معاون تبلیغ حوزه در نشست خبری مطرح کرد؛

جزییات هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی| راه اندازی مرکز آموزش هنر و رسانه حوزه

جزییات هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی| راه اندازی مرکز آموزش هنر و رسانه حوزه
حجت الاسلام والمسلمین نبوی جزییات هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی را تشریح کرد و از راه اندازی مرکز آموزش هنر و رسانه حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی در نشست خبری هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی که پیش از ظهر امروز در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به جایگاه هنر در اسلام گفت: هنر اصیل در متن قران موجود است و اسلام همواره برای انتقال پیام های خود از هنر استفاده کرده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه ادامه داد: نهج البلاغه امام علی(ع) در اوج کاری هنری در تاریخ بشریت است و صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) نیز مطالب دینی را هنرمندانه به مخاطبان خود رسانده است از سوی دیگر سخنرانی که می تواند هزاران نفر را پای منبر خود جذب کند یک هنر است.

وی با انتقاد از ساخت برخی برنامه های هنری در جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: در زمینه هنر آسیب های فراوانی دیده ایم و در کشور ایران برخی فیلم هایی تولید می شود که در تراز انقلاب اسلامی نیست و برخی افراد با شینطت بهترین شاخصه های ارزشی نظام اسلامی را به گونه ای نشان می دهند که مخاطب گمان کند، بدترین ارزش است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه ادامه داد: از جمهوری اسلامی انتظار می رود فیلم هایی که برای بشریت پیام دارند را تولید کند؛ تولید برخی فیلم هایی که مصرف کننده ضایعات هالیود به شمار می رود، و عشق هایی را نشان می دهد که خود جامعه غرب نیز از آنها زده شده، دور از شأن جمهوری اسلامی است؛ البته غرب فعالیت های مناسب و قابل اقتباسی نیز دارد که استفاده از آنها عیبی ندارد.

وی با بیان این که در تاریخ علمای بزرگی مشاهده می شوند که با قلم خود ارزش های دینی را به مخاطبان خود القا کرده اند، افزود: در زمان ما به دلیل وجود هنرهای جدید و منحرف شدن آنها از سوی برخی افراد ناباب، افراد بسیاری از نام هنر فراری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی ادامه داد: در چنین موقعیتی با تأکیدی که رهبر معظم انقلاب دارند ورود حوزه های علمیه به عرصه هنر کاری به جا است که سعی در ساماندهی هنرها و شناسایی استعدادهای هنری دارد و در این راستا طرح جامعه هنر تدوین و به همه مراکز اعلام شده است که امیدواریم فتح بابی برای پیمودن این مسیر حساس باشد.

وی در زمینه طرح جامع هنر، گفت: در این طرح طلبه باید در سال چهارم با رشته های هنری آشنایی پیدا کند و در سال پنجم نیز به کارشناس تبدیل شود که مدارسی نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند؛ البته به دلیل برخورداری مدارس حوزه علمیه از استقلال نسبی، مدیران مدارس تا زمانی آثار مناسبی را مشاهده نکنند وارد عرصه هنر نخواهند شد؛ گرچه امروزه در عرصه هنر تجربه های موفقی در حوزه علمیه مشاهده می شود و برخی مدراس به سمت آموزش هنر نیز حرکت کرده اند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه برگزاری جشنواره هنرهای آسمانی را از فعالیت های هنری حوزه علمیه دانست و گفت: در این جشنواره استعدادهای فراوانی شناخته شده اند و اساتید هنرمندی که در حوزه علمیه مورد تجه قرار نمی گرفتند امروزه در کمیته های هنر مشغول هستند بنابراین امیدواریم در ارائه الگوی هنر اسلامی به جامعه ایرانی موفق باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در دو رشته شعر و هنر برگزار می شود که  از ابتدای دی ماه فراخوان به حوزه های علمیه ارسال شده و از طریق فضای مجازی نیز اطلاع رسانی صورت گرفته است و زمان ارسال آثار نیز تا پایان بهمن ماه و زمان برگزاری جشنواره اسفند 98 است.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی افزود: علاقه مندان به شرکت در هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی می توانند آثار خود را از طریق بارگزاری در پایگاه اینترنتی جشنوراه هنرهای آسمانی، مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان فجر، خیابان دانش، مجتمع شهید صدوقی، فاز هفت، همچنین از طریق پست به آدرس دبیرخانه، آثار خود را به دبیرخانه تحویل دهند.

وی با اشاره به شرایط شرکت در هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی گفت: خواهران و برادران طلبه می تواند با ارسال آثار هنری جدید در هر دو بخش حضور داشته باشند و هر طلبه فقط می تواند حداکثر سه اثر ارسال کند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه افزود: مراد از طلبه، افرادی هستند که علوم حوزوی را می خوانند یا خوانده اند و منظور داشتن کد نیست زیرا بسیاری از طلاب در مرکز مدریت پرونده هم ندارند؛ از سوی دیگر اگر فردی در رشته های دانشگاهی متناسب با رشته های حوزوی در حال تحصیل است می تواند در این جشنواره شرکت کند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با بیان این که موضوعات هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی شامل دو بخش عمومی و ویژه است، اظهارکرد: تبلیغ دین، فرهنگ جهاد و شهادت، اخلاق، عرفان، اربعین حسینی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، عدالت اجتماعی، عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات بخش عمومی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همچنین نقش افراطی گری و تکفیر در اسلام هراسی از موضوعات بخش ویژه به شمار می روند.

وی در ادامه سخنان خود با تصریح بر این که معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه در بخش های مختلفی می تواند مصرف کننده آثار هنری طلاب باشد، بیان کرد: در زمینه مدارس و مهدهای امین استفاده از هنر برای انتقال پیام و حتی تدوین کتاب ضروری است؛ همچنین در تبلیغ اینترنتی پیام هایی که آمیخته با هنر باشند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی افزود: بیش از سه هزار روحانی طرح هجرت در مناطق محروم مستقر هستند که برای افزایش جاذبه پیام ها و منبرهای این مبلغان نیازمند کارهای هنری هستیم زیرا در برخی موارد حتی استفاده از یک داستان کوتاه منبر را جذاب می کند.

وی در پایان با اعلام خبر ایجاد مرکز آموزش های هنر و رسانه در حوزه علمیه اظهار کرد: این مرکز از سال تحصیلی آینده از میان طلاب دارای شرایط دانش پژوه خواهد پذیرفت که می تواند کارهای پژوهشی مختلفی در زمینه هنر و رسانه انجام دهد./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
نقش هنرهای آشمانی در ایجاد وحدت مسلمانان را بیشتر توجه کنید.
0
0